رهنمون جاوید


 






 

آنچه من بر آن تكيه مي كنم، اين است كه نگذاريد مسابقه ي رفاه طلبى و ثروت اندوزي اگر در بين بعضى وجود دارد - ادامه يابد و توسعه پيدا كند. همه مسؤولان از زندگى متوسطى برخوردارند. بعضيها در دوران مسؤوليت درصدد بربيايند از اين فرصت استفاده كنند – چون مى دانند مدت مسؤوليتها طولانى نيست و كوتاه است - و براي خود زراندوزي كنند؛ اين هم از همان چيزهايى است كه انسان را به طغيان مي كشاند؛ يكى از سركشى هاي بشري اين است، قدرتى را كه نظام اسلامى به ما داده است، بخواهيم براي خودمان هميشگى كنيم يا از امكان و فرصتى كه در اختيار ماست، راه كامجويى ها و التذاذهاي شخصى و نامشروع استفاده كنيم؛ همه اينها خطاها و لغزشهايى است كه بايد از آن به شدت پرهيز كرد، ما بايد مراقب باشيم.
يكى از چيزهايى كه نمى گذارد دست كسانى كه توانايى كمك دارند، به ياري فقرا دراز شود، روحيه ي مصرف گرايى و تجمل در جامعه است. براي جامعه بلاي بزرگى است كه ميل به مصرف، روز به روز در آن زياد شود و همه به بيشتر مصرف كردن، بيشتر خوردن، متنوع تر خوردن، متنوع تر پوشيدن و دنبال نشانه هاي مد و هر چيز تازه براي وسايل زندگى و تجملات آن رفتن، تشويق بشوند. چه ثروتها و پولهايى كه در اين راهها هدر مى رود و از مصرف شدن در جايى كه موجب رضاي خدا و رفع مشكلات جمعى از مردم است، باز مى ماند.

مصرف گرايى براي جامعه بلاي بزرگى است. اسراف، روز به روز شكافهاي طبقاتى و شكاف بين فقير و غنى را بيشتر و عميق تر مي كند. يكى از چيزهايى كه لازم است مردم براي خود وظيفه بدانند، اجتناب از اسراف است. دستگاههاي مسؤول بخشهاي مختلف دولتى، به خصوص دستگاههاي تبليغاتى و فرهنگى - به ويژه صدا و سيما - بايد وظيفه خود
بدانند مردم نه تنها به اسراف و مصرف گرايى و تجمل گرايى سوق ندهند؛ بلكه در جهت عكس مردم را به سمت قناعت، اکتفا و به اندازه اي لازم مصرف كردن و اجتناب از زياده روي و اسراف دعوت كنند و سوق بدهند. مصرف گرايى، جامعه را از پاي در مى آورد. جامعه اي كه مصرف آن از توليدش بيشتر باشد، در ميدانهاي مختلف شكست خواهد خورد. ما بايد عادت كنيم مصرف خود را تعديل و كم کنيم و از زياديها بزنيم.
منبع:www.khamenei.ir